اسید خوب، اسید بد؟

 4 دسامبر 2013- استیک اسید که به نام سرکه معروف است از مدتها پیش به عنوان یک درمان سنتی برای درمان بسیاری از بیماریها (انواع عفونت ها تا معده درد و درمان مسمومیت با پیچک سمی) بکار رفته است. اخیراً فواید استفاده از سرکه برای بیماری دیابت نوع 1 و 2 کشف شد.

دیوید اسپرو درسایت DiabetesSelfManagement.com، درسال 2011 درباره ی سرکه می گوید: سرکه ممکن است مانند انواع مختلف داروهای دیابت سبب کند شدن تجربه ی نشاسته شود(مانند داروی آکاربوز با نام تجاری Precose)، همچنین می تواند مانند متفورمین سبب افزایش حساسیت به انسولین شود یا مانند داروی nateglinideیا Starlix  تولید انسولین را تقویت کند.

درمطالعه ای که درسال 2001 در ژورنال Diabetes Careچاپ شد به این نکته اشاره شده است که مصرف همزمان سرکه با یک وعده ی غذایی پرکربوهیدرات موجب  کاهش مقدار قند خون وانسولین بعد از غذا درافراد مبتلا به پیش دیابت و افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می شود.

اما با انتشار یک مقاله ی جدید بسیاری ازافراد درباره ی فواید مصرف سرکه دچار تردید شدند، دراین مقاله که درماه گذشته درمجله ی Diabetologiaمنتشر گردید، دانشمندان نشان دادند که بالا بودن بار اسیدی رژیم غذایی سبب افزایش خطر ابتلا زنان به دیابت نوع 2 می شود. این یافته ها با بررسی پرسشنامه های تغذیه ای از یک تحقیق وسیع که به مدت 14 سال پیگیری گردید، حاصل شده بود.

برای ارزیابی یک رژیم اسیدی محققین از دو معیار استفاده کردند: PRALیا پتانسیل بار اسیدی کلیه و NEAPیا تولید خالص اسید درونزا (اسیدهای فرار واسیدهای  متابولیک).

درمقایسه ی معیار PRALدر زنان شرکت کننده مشاهده گردید میزان ابتلا به دیابت نوع 2 در زنانی که نمره ی PRALدر آنها بالاترین مقدار است درمقایسه با زنانی که نمره ی PRALآنها کمترین مقدار است، 56 درصد می باشد.

تأثیر رژیم غذایی اسیدی در زنان لاغر (نمایه ی توده ی بدنی زیر 25 ) بیشتر است، در این زنان  میزان ابتلا به دیابت در25 درصد از آنها که دارای بیشترین نمره ی PRALبودند نسبت به 25 درصد دیگر که نمره ی PRALآنها کمترین مقدار است، 96 درصد می باشد.

 تطبیق این نتایج با شواهد مثبت مصرف سرکه تفسیر آنرا آسانتر می کند. باراسیدی رژیم غذایی (تأثیر غذا بر اسیدیته ی داخلی بدن آنچه که بوسیله ی PRALو NEAPتخمین زده می شود) به اسیدیته ی غذاهایی که مصرف می کنیم، مربوط نمی شود.

 بنابر این تحقیق (سیستم  نمره دهی  PRALو NEAP) غذاهایی که بیشترین میزان تأثیر را بر اسیدی شدن محیط  داخلی بدن دارند عبارتند از: گوشت، ماهی، نوشیدنیهای غیر الکلی ( بنابر مقاله ای که اخیراً در مجله ی MedPage Todayمنتشر شده است). برخی از افراد تأثیر سرکه را بر بدن بیشترین قلیایی می دانند تا اسیدی البته شواهد قانع کننده دراین مورد بسیار کم است. خاصیت اسیدی سرکه بعد از هضم و جذب آن از روده دربدن خنثی می شود .

اگر خواهان کاهش اسیدیته ی غذاهای خود وکاهش خطر ابتلا به دیابت هستید کمتر از غذاهای حاوی چربی و پروتئینهای حیوانی استفاده کنید و بیشتر ازمواد غذایی گیاهی استفاده  نمایید.

منبع:www.diabetesselfmanagement.com

مترجم: ماندانا فرخی نیا